Categorieën
Evenementen

De trein van de toekomst is even in Groningen

Op het eerste gezicht is er niets bijzonders te zien op het hoofdstation van Groningen. Gehaaste reizigers, NS-personeel geanimeerd in gesprek, een magere man speelt op de stationspiano. Maar wanneer je richting spoor 1A loopt, normaal het domein van Arriva-treintjes de provincie in, overstemt technobeatgedreun de stationspiano. Het perron is afgezet met vrolijk lint, meisjes in felblauwe jasjes bemensen tafeltjes waar frisdrank, koekjes en kartonnen bouwplaten te krijgen zijn.

Feest op station Groningen
Feest op station Groningen

Coradia iLint

Vandaag, zaterdag 7 maart, is voor het grote publiek de waterstoftrein Coradia iLint te bekijken. De trein rijdt al een week testritten op het traject Groningen-Leeuwarden. Zo wordt gekeken of hij op dit soort korte trajecten in te passen is in de dienstregeling. Bijvoorbeeld of de tijd die nodig is om te tanken niet voor problemen zorgt. Ook de komende week zijn er nog testritten. Het publiek bestaat vooral uit mannen met camera’s en jongens in alle leeftijdscategorieën, ook fotograferend of filmend, maar dan met hun telefoon. Een enkele vrouw, een enkel meisje. De helderblauwe trein valt op naast de rood-witte Arriva’s en de geel-blauwe NS-treinen, maar op het eerste gezicht is niets opvallends te zien.

Waterstof, waterstof
Waterstof, waterstof…

Waterstof

“Waaraan kun je nou zien dat dit een waterstoftrein is?” vraagt een nieuwsgierige mevrouw aan het meisje dat bij de eerste treincoupé de geinteresseerden een beetje in de goede banen probeert te leiden. Ze glimlacht verlegen: “Dat moet u mij niet vragen, ik ben niet zo technisch, die mannen met die Alstomhesjes, die kunnen u alles uitleggen”. Alstom is de Franse producent van deze waterstoftreinen. Zij zijn samen met Prorail en Arriva de belangrijkste partner in deze test op Nederlandse bodem. Een handjevol vertegenwoordigers van het bedrijf is beschikbaar voor vragen van belangstellenden.

De bezoekster draait zich om naar de heren van Alstom en stelt dezelfde vraag. “Kom maar even mee naar buiten”, zegt één van de mannen en beent de trein uit, een klein groepje treinfanaten in zijn kielzog. “Kijk, zegt hij, “je ziet het vooral aan de bovenkant, er is geen leiding en geen pantograaf en boven op de trein zie je de omvormers en de waterstoftanks. De accu zit aan de voorkant onder de vloer, die zie je niet. En wanneer hij rijdt, zul je merken dat hij heel stil is, het is in feite vergelijkbaar met een elektische trein, maar nog stiller. Dat komt doordat in de accu stroom die over is wordt opgeslagen en die stroom wordt gebruikt bij het starten en versnellen, dat gaat heel geleidelijk en zonder extra geluid.”

De waterstoftanks bovenop de trein
De waterstoftanks bovenop de trein

“In Duitsland rijdt zo’n trein al een tijdje toch?” vraagt een man die met zijn zoontje is aangesloten bij het groepje luisteraars. “Ja, in Duitsland heeft ie er al meer dan 200.000 kilometer op zitten. Je kunt rustig zeggen dat het inmiddels “bewezen technologie” is. Er zijn er ook al een aantal besteld voor andere Duitse trajecten. Die moeten vanaf 2022 gaan rijden.” De man met het Alstomhesje is zichtbaar trots op “zijn” trein.

H2O

Het groepje gaat weer naar binnen en vervolgt hun wandeling door de trein. Binnen is er inderdaad niet te zien dat het een waterstoftrein is. Behalve aan de bekleding van de stoelen, waarop waterstofmoleculen staan afgedrukt en de tekst H2O. Wel voldoet de trein ruimschoots aan de moderne eisen: veel ruimte, aparte zitjes, de mogelijkheid je telefoon en laptop op te laden, een immens toilet., ook geschikt voor rolstoelen. Een Duitse jongen van een jaar of vijftien, bewapend met telefoon én camera, kletst wat met een Prorailmedewerker die hem ter afsluiting in steenkolenduits “viel Spass in die Zug” toewenst.

In de trein
In de trein

In Groningen?

Op het perron wordt op grote panelen uitleg gegeven over de techniek en de toekomst van de waterstoftrein. De Coradia iLint is uitgerust met brandstofcellen die waterstof en zuurstof omzetten in elektriciteit. Daardoor heeft de trein geen vervuilende uitstoot. Hij is daarmee heel geschikt op trajecten waar nu nog dieseltreinen rijden. Je hoeft geen bovenleidingen aan te brengen om de elektriciteit te geleiden. Ook voor nieuwe trajecten is hij dus heel geschikt: er worden kosten bespaard doordat een deel van de infrastructuur niet nodig is. De provincie Groningen wil op het nieuwe traject Veendam-Stadskanaal vanaf 2024 graag waterstoftreinen inzetten. In 2035 moeten bij de nieuwe treinconcessie alle treinen voldoen aan de eis van nul uitstoot.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *